Miten tässä näin kävikään, että kuukausi vierähti huomaamatta. Monesti oli mielessä, että pitää kirjoittaa uusiopaperin tekemisestäni jatko-osa, mutta eipä sitä vaan ole tullut, paperia kyllä tuli. Ja sitten menin ulos, enkä ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. En ole kirjoittanut muisteluitakaan muuta kuin avainsanoja bujon sivujen reunoihin.

Siinä se mitä en ole tehnyt, mutta olen kääntänyt lapiolla pihassa itselleni lisää viljelysmaata, pudistellut juurakoita tuuleen ja paisteeseen kuivumaan. Siirrellyt ja jakanut monivuotisia kasvejani. Olen kylvänyt paljon viime syksynä omasta pihasta keräämiäni siemeniä ja olen yrittänyt ottaa selvää, että millä keinolla ne saisi itämään. Pitääkö mun tunkea jääkaappi täyteen niitä, jotka vaativat kylmäkäsittelyn, vai odotanko seuraavaa talvea. Tai sitten kerään taas syksyllä uudet siemenet ja viisastuneena kylvän ne jo syksyllä. Olen kantanut kellarista ulos paljon ruukkuja, joissa oli kasveja talven, osan olen istuttanut maahan, osa saa olla ruukuissa. Kellarissa oli joitakin kylvöksiä kylmäkäsittelyssä. Niiden pieniä taimia pitäisi nyt koulia ruukkuihin tai rikkaruohottomaan kohtaan maahan. Ei mulla mitään rikkaruohotonta kohtaa olekaan. Melkein riemusta kiljuin, kun näin ensimmäiset väinönputken taimet. Nyt niitä on jo monta, todella hieno homma.

Sisällä on ahtaus, huonekasveja on kaikkialla. Heti, kun seurakunnan kirpputori aukeaa kahden viikon kuluttua, kiikutan sinne takaluukullisen huonekasveja. Tänään toin äitini luota siellä vedessä juurtuneet pelakuitten pistokkaat, oli siinä vähän muitakin kasveja. Niistä tuli monta ruukullista.

Olen ollut auttamassa esikoista peltohommissa. Kai minusta on hyötyä ollut, vaikka kritiikkiä on tullut, äestin väärään suuntaan, lohkojen kulmat kultivoin huonosti, ja sellaista pientä napinaa on kuulunut. Nyt mun mies on äestämässä viimeistä kauramaata ja esikoinen kylvää kauraa. Ohrat kylvettiin ensin. Kun esikoinen on kylvänyt osaan viljamaista nurmisiemenen, niin sitten vasta urakka alkaa. Esikoisella on 20 hehtaaria uutta vuokramaata, jota hän on sopimuskauden alkajaisiksi kunnostanut: kaivanut ja kaivattanut ojia, räjäytellyt kiviä ja tehnyt trumpuja, nyt se alue on vähän vaiheessa, näyttää Salpalinjalta lohkareineen. Nyt pitäisi saada se kylvökuntoon, ehkä minulle annetaan taas vaihteeksi käyttöön kultivaattori, koska kaivuria tai dumpperia en aja, vaikka esikoinen pyytäisi.

Sää on ollut oikukasta, juuri tässä kohtaa ei ole sateet pahasti haitanneet hommia, mutta kuurot ovat olleet varsin paikallisia, tuossa aivan lähellä tuli pari kuuroa, yhteensä yli 50 mm vettä, osittain se tuli lumena ja lumirakeina. Niitä kylmiä kuuroja on tässäkin tullut vähän väliä, mutta vain muutamia millejä kerralla.

IMG_3210%20%282%29.jpg

Kaljapelto kylmän peiton alla.

Nou hätä, lämpimämpää säätä on tulossa, ilmatieteenlaitos lupaa niin.