Tein tällaisen valumaan:

1 kg rahkaa

200 g voita

3 dl kermaa

4 munaa (vatkaa rakenne rikki)

1 dl mantelirouhetta

½ dl mantelijauhoa

sitruunan kuori ja mehu

2 dl sokeria

100 g sukaattia

50 g rusinoita

Aineet kattilaan ja kuumennetaan sekoitellen, kunnes höyryää. Minulla ei ole lämpömittaria, joten en puhu mistään lämpötiloista, mutta kuumentua sen pitää, muttei saa kiehua.

Smetanaa en laittanut, vaan se soi vanhassa CD-soittimessa. Aika kesäinen tuo levyn kansi, mutta ei se haittaa, lämmittää vain meiltä.

img214.jpg

Laitan pashan isoon kahvinsuodattimeen harson päälle valumaan kahdeksi yöksi. Olen ostanut tuon suodatin suppilon pashaa varten kirpparilta monta vuotta sitten, muuhun sitä en tarvitse, mutta saa olla yläkomerossa odottamassa seuraavaa pääsiäistä.

Pasha ei ole mikään lapsuuteni pääsiäisherkku, ei sellaista siihen aikaan täällä lännessä maaseudulla tiedettykään. Vuonna 1981 olin silloisen poikakaverini, nykyisen mieheni, kanssa hänen veljensä perheessä kyläilemässä ja siellä veljensä anoppi oli tehnyt korkean komea pashan, söin sitä ja ihastuin ja niin olen sitten ottanut itselleni perinteeksi tehdä pashaa. Alkuun tein kuumentamatonta, mutta nyt olen sitä mieltä, että jos ympäri vuoden syö rahkaa, niin pasha pitää kuumentaa, silloin siitä tulee pasha, eikä se ole rahkaselkoitus monien muiden rahkasekoituksien joukossa.

 

SE