Kun olin saanut nuo edellisessä jutussani olevat sivut mielestäni hyvään kuntoon, löysin netin ihmeellisestä maailmasta Bullet Journalin. Ensin innostui niin että meinasin heittää taas kaikki suunnitelmani roskiin, mutta sitten sain todeta, että ei se kokonaisuudessaan sovi minulle, koska minulla on aika vähän suunniteltavaa ja aikataulutettavaa, enemmän teen allakkaani päiväkirjaa jälkikäteen. Olen vaan edelleen toisten vietävissä, mun allakka on tulevan osalta omista asioistani melko tyhjä ja mitä tulee sovittuja menemisiä, niin niistä sovin yleensä vasta edellisenä päivänä, en viikkoa etukäteen, tilanteet muuttuvat. Nytkin Esikoinen soitti illansuussa, että voinko tulla aamulla katsomaan poikia, kun äitihenkilön pitää mennä taas lääkäriin rintatulehduksen tähden....... Mutta Bujosta voin ottaa osia. Esimerkiksi sisällysluettelo on hyvä laittaa alukuun ja kirjoittaa sivuille valmiiksi sivunumerot. Tietysti tärkeintä on pitää sisällysluettelo ajan tasalla.

Ja systeemi, että kuljettaa ajassa eteenpäin mukana suunnitelmien listaa, on ihan hyvä idea, aina kun siirtää suunitelman toteutumattomana eteenpäin, pitää miettiä onko se ollenkaan tekemisen arvoinen tai miksi se ei vaan tule tehdyksi. To-do-listoja olen kyllä kirjoitellut, mutta kun ne eivät mahdu tuohon nykyiseen päiväkirjaan, ne ovat irtolapuilla ja kateissa. Suunnitelmille ei ole nykyisessä päiväkirjassani tilaa.

Kun tutustuin enemmän Bujoon, tuli mieleen, että se sopisi ihan sellaisenaan mulle harrastusten suunnitteluun ja kirjaamiseen. Pidemmän ja lyhyemmän ajan suunnitelmat pysyisivät järjestyksessä ja tallessa. Ja kun edelleen mietein asiaa, tulin siihen tulokseen, että mun DIY-planneri tulee saamaan paljon piirteitä Bujosta.

Olen tehnyt puolivalmiiksi sivut ensi viikkoa varten, ensin aukeama suunnitelmille ja toinen päiväkirjalle. Olen jo vähän koristellutkin sivuja. Vaikka nyt vaihtuu kuukausi, alkaa mun uusi Bujo vasta maanantaina, koska aijon viedä sitä eteenpäin ehjin viikoin, mutta suunnilleen kuukausi kerrallaan. Kuukausien väliin tulee sitten yhteenvetoja ja listoja niin paljon kuin kuukauden aikana teen ja sitten niiden jälkeen tulee taas kuukauden verran viikkosivuja.

Olen kehitellyt edellisten merkintöjeni pohjalta merkki- koodi- ja/tai lyhennelistaani vielä sopivammaksi itselleni ja olen vähitellen yrittänyt ottaa sitä jo käyttöönkin. Niistä kirjoitan itselleni key-listan, kunhan saan aikaiseksi.

Tämän systeemin yritän pitää niin omanani kuin mahdollista ja muiden ongelmat ja ilot kirjoitan päiväkirjaani, ja sinnehän tulee nyt enemmän kirjoitustilaa, kun suurin osa asioista siirtyy Bujoon.

Nyt ei tule yhtään kuvaa...yllätys yllätys...mulla on kuvat taas niin sekaisin, että vaatii rauhallisen tuokion......ja kuvia on otettuna paljon, olisi materiaalia herbaarioonkin ja sitten olis kuvia kirkoista ja kirkonkylistä, niitä haluaisin järjestää. Jotenkin tuntuu, että siihenkin tarkoitukseen sopisi blogi. Kaiken lisäksi se voisi olla julkinen, vaikka se ensisijaisesti olisi herbaarion tapaan työkalu mulle itselle.

Nyt nukkumaan ja aamulla leikkimään!

 

SE