Fyysisesti en ole missään menossa, olen kotona.

Koska olen syysihminen, ei minulla tahdo talvi tulla ollenkaan, ei oikeastaan sekään mitä yleensä sanotaan syksyksi, minulla on kesä niin kauan kuin puissa on vähänkin lehtiä. Vaikka nyt on tavallaan jo talvi, lunta maassa, niin kuitenkin rauduskoivuissa ja raidoissa on edelleen vähän keltaisia lehtiä, niin ei mikään oikea talvi ole, ehkä syksy. Mies kävi tänään hakemassa suppelovahveroita metsästä, ne oli jäässä ja lumisia, mutta sulihan ne kattilassa.

Näin vuodenajan vaihtuessa olen palailemassa koneelle kuvieni ja tekstieni pariin. Takana on aika hieno kesä, näin vanhetessa ei enää hellekään haittaa. Pihaa ja luontoa haittasi kyllä kuivuus, paljonkin. Nyt toivon runsaita syysateita, jotta meidän kaivossa olisi kevättalvellakin vettä. Olen jo uhkaillut lapsiani: Tytölle sanoin, että tuon meidän pyykit heidän pyykkikoneeseensa aina kun menen sille kylälle kansalaisopistoon ja Esikoiselle sanoin, että me aletaan käydä heillä saunassa. Kun Poika kuuli tuon, niin hän huokaisi tyytyväisenä, että onneksi hän asuu tarpeeksi kaukana. Mutta minä sanoin siihen, että turha olla helpottunut sillä jos vesi loppuu täysin, niin sitten me muutetaan heidän pihasaunan kamariin muutamaksi viikoksi asumaan, voi mennä kuukausiakin. Mutta nyt kuitenkin ollaan kotona ja saunotaan tänään täällä pihasaunassa ja pumpataan uppopumpulla saunavesi vanhasta kaivosta, jos niin riittäisi uudessa kaivossa vesi pidempään, vaikka sama pohjavesi se koko pihan alueella on.

Nyt olis taas päässä juttuidea. Haluan pohtia muutamia tyyppejä, joiden toimintaa en ymmärrä. Koska en ymmärrä heitä, on vaikea kirjoittaa, nyt yritän vapautumista fysiikan kaavoista, eli pyrin kääntymään vähän fantasian suuntaan, sekin on vaikeaa, kun olen niin maassa kiinni oleva. Olen kirjottanut samoista ihmisistä kappaleita, jotka ovat pilkästään suoraa lainausta. Siinäkin tuli vaikeuksia, kun halusin kirjoittaa muutaman vuosikymmenen takaista keskustelua, enhän minä tiedä miten ihmiset silloin puhuivat. Sen voisi kiertää niin, että nykyään vain muistellaan menneitä tapahtumia ja jo edesmenneitä ihmisiä.

Ennen saunaa voisin otta pienen värikylvyn.

2018_04_04_4496b.jpg