IMG_1607%20%282%29.jpg

Nyt myrskytuuli on jo vienyt kaikki kaltaiset lehdet.

 

Se on syksy nyt. Oikeastaan tänään alkaa mun syksy. Viime viikko meni lastenlasten kanssa temmeltäessä ja sitä ennen oli täällä kotona pihahommia ja Esikoisen rehupelloilla oltiin töissä. Nyt mun mies on kyntämässä Esikoisen peltoja ja mä sain kuumennettua ne neljä ämpärillistä suppilovahveroita, jotka eilen käytiin hakemassa metsästä messun jälkeen. En ensin ajatellut, että viitsin niitä kaikkia tänään putsata ja kuumentaa, mutta tuossa nyt ovat jäähtymässä ja odottamassa pakastimeen pääsyä. Pitää viedä ne äitini pakastimeen, koska mun isompi pakastin hajosi tässä syksyllä. Omenasoseetkin on äitin pakastimessa.

Vielä on jotakin pihahommia ja muita kasvihommia tekemättä. Kellariin matkalla olevia kasveja on verannalla ja pihasaunan pukuhuoneessa on huonekasveja tai mitä lie, kuten lukinlilja ja sinisarja, tuon ne eteisen nurkkaan pimeään olemaan kuivina talven, ovat vaan nyt kovin märkiä. On siellä puolikuolleita amarylliksiä ja juorujakin, pitää päättää, että tuonko jonkun sisälle, vai ovatko kaikki roskia. Sain siskolta kaksi kasvivalaisinta, toinen ripustettiin aamulla ja toinen laitetaan varmaan huomenna, kun pitää keksiä, että missä kohtaa kukin huonekasvi yrittää selvitä talvesta.

Ilmastomuutos on iso asia. Minusta nykyään eniten se vaikuttaa huonekasveihin, kun aina on pilvistä, ei yksin loka- marraskuussa vaan helmikuun pakkaspäivänäkin. Olen oikeastaan sitä mieltä, että huonekasvien pitäisi tulla toimeen ilman lisävaloa ydinvoimalasta, mutta nyt kuitenkin saavat valoa. Moni kasvi kuolisi talven pimeyteen. Toisaalta olen miettinyt, että mitä järkeä on huonekasviharrastuksessa, koska tippuneiden kukkien kerääminen ja kuihtuneiden lehtien nyppiminen eivät ole lempipuuhiani. Mulla on muutama kasvi, jotka ovat muistoja mummoiltani ja ne haluan pitää muistoina, mutta muuten voisin kompostoida osan. Tai sitten en.

Talveksi kotipesään siirtynyt SE