Tajunnanvirtaa:

Sääennuste vaikuttaa siltä, että kylmän hitaan itäisen korkean pitää väistyä, kun lännestä Atlantilta puskee vauhdilla päin kylkeä ärhäkkä matala toisensa jälkeen. Se tarkoittaa, että kirkkaat pakkaspäivät loppuvat, pilvet peittävät auringon ja taivaalta tulee tuulen kanssa lunta räntää vettä. Entä keli, pääseekö täältä metsästä tiistaina kitkoilla kirkolle, kun pitäisi kuskata äiti saamaan suvun ensimmäinen koronapiikki. Äiti on pirteä 95-vuotias yksin asuva. Helpottaa tilannetta, kun hän saa rokotteen. Me muut taidamme joutua tekemään kesän tuorerehutkin toisiamme vältellen ja puhuen vain puhelimeen.

En ole seurallinen ihminen, mutta nyt on vuosi koronaetäisyyttä ja minunkin tekee mieli lähteä jonnekin muualle kuin metsään. Vuosi sitten olin tyytyväinen, koska ei tarvinnut aina olla menemässä suuntaa ja toiseen, eikä kotona ollessa ollut sellaista tunnetta, että olen liikaa kotona, pitäisi tavata ihmisiä. Oli vapauttava tunne ja hyvä olla kotona. Mutta nyt taidan tehdä bujooni otsikon: Mitä haluan koronan jälkeen. Kansalaisopiston piireihin on meillä molemmilla nyt tullut yli vuoden katkos. Ensi syksynä mikään ei jatku siitä mihin jäimme maaliskuussa 2020, opettajat ovat vaihtuneet, ryhmäläiset ovat vaihtuneet ja kaikki. Onhan kansalaisopistoilla ollut toimintaa korona-aikanakin, mutta me päätimme viime syksynä, että jätämme suosiolla talven opinnot väliin. Mutta nyt on sellainen tunne, että ensi syksynä pitää poistua kotoa. Ennen koronaa meillä oli ohjelmassa sellaista, että joka toinen viikko torstaina haettiin Tytön lapset hoidosta ja mentiin heille, minä menin kirjoittajapiiriin ja mun mies uimahalliin. Joka keskiviikko mun mies kävi kansalaisopistossa englantia opiskelemassa, ja mä kävelin siitä kilometrin päähän kiertääkseni ison kirpparin ja kävelin takaisin. Seurakunnan tilaisuuksissa kävimme yhteiskristillisissä seurakuntailloissa ja myös kirkossa. Nyt olemme käyneet jumalanpalveluksessa aina, kun sinne on saanut mennä ja nyt viime aikoina olemme katsoneet striimatun ja sen jälkeen olemme käyneet ehtoollisella silloin harvoin, kun se on ollut mahdollista.

Mitä nyt sitten jatkossa. Seurakunnan tilaisuudet alkavat sitten kun alkavat, sille ei voi mitään. Kun pakkaset hellittävät niin sitten voisin vielä seurakunnan kirpparille huonekasveja. Ei kasveja ole nyt pakkasessa helppo kuljettaa. Voin laittaa pistokkaita juurtumaan, kun ensi viikolla aloitan huonekasvien keväthuollon. Vähän tekisi meili lähteä bongaamaan kirkkoja keväällä ennen peltokiireitä, mutta sen korona taitaa estää. Näkee. Nyt pakkasten aikaan mun mies on hiihtänyt päivittäin. Hän on itse tehnyt ladun, ei täällä muiden tekemiä ole. Onhan kirkolla latuja, mutta on aivan hullua lämmittää auto ja ajaa täältä metsästä kylälle päästäkseen hiihtämään. Minä en ole hiihtänyt, koska mun sukset levis lopullisesti toissa vuonna. Mulla on tuo pituuden ja painon suhde sellainen, että kaupan hyllystä ei löydy sopivia suksia. Ja kaiken lisäksi tykkään hiihtää lyhyillä suksilla. Mutta ne liukulumikengät olis just sellaiset mitkä haluaisin, mutta kuulin niistä vasta sitten, kun kaikki oli loppuunmyyty. Sellaiset ja Universal-siteillä, jotka sopivat kaikkiin maihareihin, niin sellaiset haluan heti, kun seuraavan kerran on lunta maassa. Minä olen nyt sauvakävellyt ja sitä taidan jatkaa vuodenajasta toiseen. Tietty, jos tulisi hyvät pyöräilysäät. Periaatteessa pidän pyöräilystä, mutta parina viime kesänä on jäänyt ajelut kovin vähiin. Siinä olisi hyvä korona-ajan harrastus.

Koska taitaa olla niin, että ensi kesä vietetään etänä kaikesta, olen nyt virittäytynyt viljelemään monenlaisia kasveja. Toivottavasti sataa sen verran, että saan vettä kasteluun. Mulla syyhyää sormet jo rakennushommiin, jospa saataisiin liiteri tehtyä ajoissa, ja sitten mulle se haaveilemani kasvihuone sen liiterin päätyyn. Aikaa mallis- ja huhtikuu. Koska nyt näyttää lauhtuvan, niin toivoa on, kun lumet sulaa. Ja rakennuspaikka on valmiina, kunhan tärylevyllä ajetaan, siinä on eristelevyjä hiekan päällä, joten se toivottavasti on säilynyt jäätymättä.

Pitää nyt vaan yrittää jaksaa olla etänä ja siinä samalla suunnitella parempaa aikaa.

 

$€