Kuten yleensä, minä myöhästyn herkkutattien pääsadosta tuli se sitten mihin aikaan kesää tahansa, niin kävi nytkin. Olin rauhassa peltohommissa, vaikka kavereiden some oli täynnä herkkutattien kuvia. Ajattelin, että en kuitenkaan löydä niitä, mutta nyt kun menin metsään, siellä oli paljon entisiä herkkutatteja, ei silti, kyllä olen vielä hyviäkin löytänyt. Vähän yllätyin siitä, että sienet heräsivät näin nopeasti sen hirvittävän kuivuuden jälkeen, koska minulla on muistikuva, että joskus kuivan kesän jälkeen ei ole tullut sieniä edes myöhäissyksyllä hyvin, ehkä se on johtunut muista syistä, vaikka lämpötilasta.

Nyt olen löytänyt kaksi kertaa ämpärillinen sieniä ja kerran puoli ämpärillistä, mutta silloin oli pieni avustaja mukana, joten reitti oli lyhyt.

IMG_6636.jpg

Etualalla olevan herkkusienenkin uskalsin ottaa, vaikka yleensä suhtaudun varovaisesti valkoisiin sieniin luonnossa, tuo ei ole metsästä vaan laitumesta. Keskellä on punikkitatteja ja samettitatteja. Oikealla keltaiset ovat voitatteja. Vasemmalla on koivuhapero ja voimakkaasti sinistyvä on ilmeisesti jyvästatti.

IMG_6637.jpg

Sekalainen valikoima tattilajeja pannulla tuottaa mielenkiintoisen värimaailman, vaikka lopputulos olisikin mustaa ja harmaata.

 

$€