Jotakin jäi vielä miettimättä.

Totesin, että isoon bujoon tulee sääennusteiden seurantaa, niin on ollut mun bujoilun alusta asti, suunnilleen kolme vuotta. Silloin, kun ei vielä ollut pikkubujoa, oli kullekin viikolle kaksi aukeamaa, toinen sääennusteiden seuranataan ja toinen muille asioille. Olen välillä pyrkinyt vähentämään ison bujon väliin kertyvän paperin määrää, mutta nyt kun on erillinen pikkubujo, en pidä sitä enää tärkeänä, iso bujo saa rauhassa lihoa. Viime aikoina olen saanut tuohon A4 luonnoskirjaan väriä, kun ensimmäiseksi vetelen leveällä siveltimellä vesiväriä sivuille. Mulla ei ole mitään teemaa, minusta on hassua ottaa joku mun elämään kuulumaton teema jollekin kuukaudelle tai viikolle, mitä tekee vaikka Nalle Puh mun bujossa, kun paalaan Esikoiselle apilarehua. Isossa bujossa on säilynyt viikkoaukeama samanlaisena kauan, olen varmaan esitellyt sen täällä joskus kivi ja linko, voin etsiä sen joskus, jos tässä Vuodatuksessa alkaa joskus vielä toimimaan nuo vanhemmatkin asiat, vuosi 2016 on kokonaan kateissa ja silloin bujon aloittamiseni varmaankin oli. Niin ei siinä nyt enää olekaan kuin viikkoaukeamia, joskus tyhjä aukeama, johon liimailen kaikenlaista vähemmän tärkeää, ei haittaa vaikka se saisi välillä art journalin piirteitä.

 

img146.jpgimg145.jpg

Tuossa on yksi tuleva aukeama mun isosta bujosta. Väri on syksyinen. Tiistaille olen kirjoittanut: rukiin kylvöpäivä. Tänne voin laittaa tuollaisia, jotka eivät todellakaan ole to-do listasta, mutta tärkeitä asioita. Isälleni rukiin kylvö oli pyhä asia ja päivä tarkkaa. Sama päivä on pappani kuolinpäivä.

Pikkubujosta vielä sen verran, että nyt en liimaa tähän uuteen kirjaan mitään: ei tarroja, ei teippejä, ei kuvia. Ne aiheuttavat niin paljon kynän tökkimistä, että saavat siirtyä kokonaan isoon bujoon. Tuossa alla aikaisemmassa postauksessa näkyy miten puuväri on saanut kuvioita viereisen aukeaman tarroista ja teipeistä. Kirjoitan mielelläni kuulakynällä ja käytän puuvärejä, ovat vaan monet niin kovia, että en pidä, jos vaikka keskittyisin etsimään kaupasta pehmeämpiä. Mun 0.4 Stabilot alkaa vedellä viimeisiään, mutta niitäkin voin käyttää. Bikkubujoon voin piirrellä ja väritellä, jos siltä tuntuu. Kussakin aukeamassa käytän vain muutamaa väriä, jotka sopivat hyvin yhteen, niin on väriä, muttei tule liian levoton.

Sanoin, että varsinaista päiväkirjaa kirjoitan, kyllä, ja sen tulostan kuukausittain ja mapitan. Kuun vaihteessa kerään samaan mappiin muutakin paperia, asiakirjoja: verotus, vakuutukset, lääkärin paperit, reseptit, sähköyhtiön kirjeet, monen moista tulee vielä paperilla, vaikka laskut pääsiassa onkin e. Nyt sairastamisensa ajan mies otti kaikki asiakirjat paperilla, on niitä vaan helpompi selailla, kun Kanta.fi:tä. Kyllähän nuo paperit koko ajan vähenee, miehen vakuutukset on paperittomia, mutta mulle tulee kirjeitä, kun mulla ei ole op:n pankkitunnuksia, olen vuoden suunnitellut hankkia ne, mutta vielä on hankkimatta. Jos sitten syksyllä.

Kun kuun vaihteessa selaan kaikki läpi, säilytettävät paperit menee päiväkirjamappiin, muuten vaan mukana kulkevat saa jäädä bujon väliin tai päätyvät roskiin. Sitten taas, jos on vaikka sukujuhlien kutsuja, kiitoskortteja, sukulaisten joulukirjeitä ja sen tyylistä materiaalia, niin ne menee valokuva-albumiin, johon ei paperikuvia tahdokaan nykyään tulla.

Käytän värejä myös merkkeinä, vaikka jonkun viikkoaukeaman sävyllä ei olekaan merkitystä sinällään, toki niihinkin tulee tehtyä värejä fiiliksen ja vuodenajan mukaan, vaikkei mitään ajattelisikaan. Värit ovat merkkeinä ajankäytön seurannassani pikkubujossa ja toisaalta missä vain muistikirjan lehdillä. Juuri muistikirjassa, jossa on sekaisin kaikkea, vetenlen väriviivaa sivun reunaan aiheen mukaan.

 

pikkubujo.jpg

 

Joko nyt olisi mietittynä kaikki jutut bujoiluni uudistuksesta?

 

SE