Yksi pitkäaikainen haaveeni on ollut, että tekisin uusiopaperia munakennoista. Minulla onkin kerättynä paljon munakennoja jo niistä ajoista alkaen, kun karppasin ja söin perunan tilalla munia. Edelleenkin laitan munakennot korkean kasan jatkoksi kellarin portaikkoon, vielä korkeampi keko on ulkovarastossa. Eilen löysin sattumalta laatikon, jossa on tekemiäni uusiopaperiarkkeja.  Olen tehnyt ne 1990-luvun puolivälissä ja aika sekä pienet eläimet ovat vähän vahingoittaneet niitä. Olen kirjoittanut niiden teko-ohjeen tarkasti opinnäytetyöhöni, mutta minulla ei ole mitään käsitystä missä sen paperiversio on, mutta nyt tulikin mieleeni, että tietokoneeltani voisi löytyä se. Minulla on tapana pitää kaikki tallessa, myös koneella, mutta tiedostojen kanssa on sama juttu, kuin paperien ja tavaroiden, ne eivät ole hyvässä järjestyksessä ja siksi löytäminen on hankalaa. Voisin yrittää jotakin hakusanaa.

itestehtypaperi%20%282%29.jpg

Kun eilen pyörittelin käsissäni noita vanhoja tekemiäni papereita, ei mieleeni palautunut kaikki kokeilemani raaka-aineet. Sen muistan, että sinisessä on mukana farkkukangasta, mutta mistä on kovana kiiluva materiaali, onko seassa hiekkaa. Sitäkään en muista, että onko nuo kuvissa näkyvät kasvien lehdet vain laitettu märän paperin päälle, vai olenko käyttänyt liimaa. Tuskin.

img298.jpg

Nyt mielessä pyörii paperin tekemisen kokeilu, mutta minun pitää kerätä kokoon välttämättömät työskentelyvälineet. Viira taitaa olla hankalin, mutta jos vaikka löydän sen, mitä käytin liki 30 vuotta sitten tai naisellisesti anoen pyydän miestäni tekemään sellaisen.

img297.jpg

 

$€