Ajattelin nyt ruveta keräämään kasveja, niinkuin ei olisi muutenkin keskeneräisiä projekteita tarpeeksi. Puolustukseksi voin kertoa, että en aloita mitään uutta, olen kerännyt kasveja tavalla tai toisella suunnilleen 50 vuotta, mutta silti minulla ei ole mitään koko Suomen kasviston kattavaa herbaariota. Mun vanhat kasvioni ovat pahasti kärsineet ulkoilman kosteudesta ja eläinkunnan syömishalusta, mutta mulla on muutamia vanhoja sivuja tallessa, muutama jopa skannattuna.

Aikajanalla seuraava vaihe oli diakuvat, niitä on muutama sata ja ne ovat laatikoissa eteisen naulakon hyllyllä. Niitäkin olen joskus skannaillut talteen. Jonakin sadepäivänä pitäisi kokeilla vieläkö vanhaan diaprojektoriin syttyy valo, kun tökkää töpselin seinään.

Vanhanajan paperikuvia mulla on kasveista muutamia kymmeniä, mutta ei suurta määrää. Mielestäni niiden joukossa on muutama onnistunut otos. Niistäkin olen osan skannannut.

Nykyaikaisia digikuvia sitten onkin suuri määrä. Olen joskus yrittänyt kerätä niitä yhteen kansioon ja nimetä, mutta se homma on jäänyt pahasti rempalleen.

Tänään aloitin uuden kokeilun, skannasin tuoreita puuvartisten oksia. Ongelmansa tässäkin, mutta ehkä vielä opin miten homma toimii.

Tässä ensimmäinen tuoreena skannaus tai oikeastaan vesimärkänä.

img283.jpg

Mustaselja, Sambucus nigra, (oma kotipiha 6.6.2015.) nyt se on nupulla, lumivalkoisia kukkia ja pikimustia marjoja odotellaan.

Olen sellaista ikäluokkaa, että koulussa kasvien kerääminen oli juuri loppunut. Itseäni pari vuotta vanhemmilla oppilailla näin kasvioita. Minua oikeastaan harmitti, sillä olisin halunnut kerätä kasveja kouluun vietäviksi.

Tämä mun kasvien keruu ei ole tiedettä, vaikka vähän päivämääriä yrittäisinkin laittaa nimen lisäksi. Voi aika helpoissakin tapauksissa olla nimenkin löytyminen vaikeaa. Eikä tämä ole taidettakaan, vaikka tulen sallimaan itselleni leikittelyn. En merkite kuviani ainakaan tostaiseksi mitenkään omikseni, mutta siinä periaatteessa pysyn, että kuvat ovat omiani ja olen itse kasvin bongannut. Ja kaikki kasvit kelpaavat, niiden ei tarvitse olla Suomen luonnosvaraisia kasveja, mukaan tulee luultavasti paljon hyötykasveja, huonekasvit myös ja kaikki mitä onnistun näkemään. Paikankin voisin kirjata ylös, vaikka tieteestä ei olekaan kysymys.

Suuri haaveeni on penkoa vanhoja vasastoja kaikissa muodoissa ja formaateissa. Ja toisaalta käydä katsomassa kasveja, joita en ole ennen nähnyt.

Tunnisteiden pilveen lisään: herbaario.

 

SE