Aurinko paistaa päivä päivältä matalammalta, luulen niin, ei sitä ole juuri näkynyt.

Monen moista on tässä harmaudessa tullut tehtyä.

Pitääkin kirjoittaa oikein lista muistiin.

* Olen raahannut vanhaa tavaraa hyväntekeväisyys kirppikselle.

* Syksyn aikana pakastimeen siirtämäni vanhentuneet maidot olen leiponut sämpylöiksi ja syönytkin jo ne melkein kaikki.

* Autoon on teetetty vuosihuolto.

* Auto on tankattu.

* Kotivara on täydennetty.

* Olen aloittanut talvikauden sauvakävelyt.

* Komeroon kertyneet kierrätystavarat on viety oikeisiin paikkoihin: lasi, metalli ja muovi, sekä palamaan syttynyt mikro.

* Rokotukset haettu. Meen Kuopus ei ehtinyt saada rokotetta, kun sairastui koronaan. Se oli hänelle kolmas sairastuminen ja rokotteita hän on saanut neljä.

* Reseptit uusittu.

* Nuohooja kävi.

* Yksityistien aurausviitat on pystytetty, mieheni aurannutkin sen jo kaksi kertaa.

* Kasvit on talvipaikoillaan.

* Pakastimessa olleet mehumarjat keitin mehuksi.

* Vaatteet on inventoitu ja laitettu talvipaikoilleen.

* Vanhempieni haudan olen laittanut talvikuntoon.

* Kellarin ulko-ovi on runnottu kunnolla kiinni ja vintin ovi on eristetty.

* Henkilökortit on uusittu.

* Olen käynyt ajokorttilääkärissä.

* Olen anonut kansaneläkettä.

* Pojanpojan partiopaidan merkit on ommeltu, toivottavasti oikeille paikoille.

* Traktoritalliin on saatu peltikatto valmiiksi.

Eikun eteenpäin. Pitää kiivetä vielä vuosiympyrässä vähän ylöspäin, jotta pääsee korkeimmalle kohdalle jouluun ja uuteen vuoteen, sieltä sitten lasketellaan alas ympyrän kaarta kohti valoa.