Kaupassa voi valita hevi osastolla biohajoavan pussin. Voi tietysti käyttää kestopussiakin, mutta se on meikäläiselle liian hankalaa, se pussi on kuitenkin aina väärässä paikassa. Mulle riittää, että pidän oikeassa paikassa: lompakon, kännykän ja lukulasit. En käytä myöskään kauppareissuilla käsineitä, kun niitä katoaa yhdet per matka, siksi olen tehnyt itselleni kämmekkäät, joita en ota pois ranteistani, sisällä rullaan ne hihan päälle ja ulkona kiskon sormieni lämmikkeiksi.

kkk.jpg

Niin siis ostosten mukana tulee biohajoavia pusseja, ne voi kompostoida. Käytän niitä keittiössä kompostoitavan jätteen keräämiseen. Ensin tarvitaan pussin lisäksi syvä lautanen. Kelpaa tuollainen kolhittu yksilö.

kk.jpg

Lautanen pujotetaan pussiin ja jäte kasataan päälle. Minä voin pitää tuon koko päivän pöydällä, mutta jos on tarkempi tyyppi kysymyksessä, niin sen voi laittaa kompostiin heti kun on saanut päivän ruuan laitettua. Minä kuorin porkkanoita pitkin päivää ja rouskuttelen niitä. Tuohon voi keräillä myös ulkomaan hedelmien kuoret, siemenet ja karat, jos sellaisia on tapana syödä. Minä vältän, en aivan absolutisti ole. Koska käytän kompostimultani täällä metsässä omiin istutuksiini, niin laitan myös munankuoret kompostiin. En tiedä minne ne virallisesti kuuluu laittaa.

k.jpg

Tuosta on helppo nostaa pussi sisältöineen kompostiin.

Ei kun kevättä odotellaan, mutta hyvä on, että tuli talvi, lumi on paljon kauniimpaa kuin kura.

 

SE