Mun bujossa luki tammikuun to-do-listalla, että tilaa siemenet, just, joo, olen vain muistellut ja kirjoittanut, enkä ole tilannut mitään, en edes suunnitellut, että mitä kylväisin.

Tänään vedin siemenlaatikon hyllystä, siinä oli hyvässä järjestyksessä viime keväänä ostamani pussit, suunnittelin tehdä viljelysuunnitelmaa sen pohjalta, että mitä siemeniä on viime keväänä jäänyt kylvämättä ja yllätys, yllätys, siinä oli kolme avaamatonta pussia: sikuri, vuonankaali ja tilli sitten oli koristekurpitsa ja maissipusseissa vähän jäljellä, että silleen.

siemenet.jpg

Mulla on vähän hakusessa se, että mistä tilaisin, koska ruokakauppojen ja marketeitten valikoima on mitä on ja lajikkeet ei kaikki ole mulle mieleen. Sitten mä en myöskään tykkää tilata jostakin ylikansallisesta jätistä. 1990-luvulla mä liityin Hyötykasviyhdistykseen ja vuosien ajan tilasin sieltä, siellä valikoima on mulle sopiva ja laatu hyvä. Mutta, kun siellä oltiin kovasti kasvissyöjiä, tiedä oltiinko vegaaneita, mutta minua lihantuottajana alkoi ottaan se touhu päähän, kun samaan aikaan tiedotusvälineissä pyöri eläinrääkkäysvideot syyllistäen koko meidän ammattiryhmän, niin minä sitten erosin siitä yhdistyksestä. Tiedä pitääkö nollata nyt pää ja liittyä uudelleen, jotta saan taas hyviä siemeniä edullisesti. Saahan sieltä tilata, vaikka ei jäsen olisikaan.

Syksyllä tilasin Maatiainen ry:stä väinönputken siemeniä sekä käärmeenlaukan ja ilmasipulin sipuleita, niin ja nuo sikurin siemenet myös. Ne sipulit istutin ruukkuihin myöhään syksyllä ja vein kellariin, mutta, koska ne alkoivat kasvaa siellä, osa on nyt ruukuissa ulkona ja osan istutin tammikuussa maahan. Enpä ole ennen tammikuussa mitään maahan istuttanut, no en kyllä ruukkuunkaan. Väinönputken siemenet kylvin syksyllä ruukkuun, kun ei oikein ollut sopivaa paikkaa maassa. Ne oli ensin sisällä lämpimässä, sitten kellarissa ja nyt ulkona, toivottavasti itää.

Tuo Maatiainen ry kiinnostaa mua, mutta mä yritän pitää jarrut kiinni, koska olen innostuvaa laatua oleva ihminen. Jos siinä käykin niin, että kohta lypsän maitolasiini kyytöstä maitoa ja keritsen muutamaa lammasta, jotta saan karstattua ja kehrättyä itselleni sukkalangat. Se on varmaankin omavaraistaloutta. Siihen yritän pitää vähän etäisyyttä, mutta jos laittaisin viljelysuunnitelmaani ensimmäiseksi lantun.

 

$€